Direktlänk till inlägg 30 september 2008

Extra av allt

Av snorpanspiggen - 30 september 2008 18:45

Get It Down; 31 for 21 

Det är inte bara kromosomer vi har extra av i vår familj. På köpet får man extra av lite allt möjligt: en hel habiliteringsarsenal som kan allt om barn, uppmärksamhet, frågor, vänner, mammagrupper och säkert mycket mer.


För ett tag sedan samlades alla elva mammorna i vår gamla Tittutgrupp (spädbarnsverksamhet för föräldrar till funktionshindrade barn). De är både extra vänner och en extra föräldragrupp. Vi hade en härlig fredagskväll med massor av god mat, frosseri i bilder på våra sköna ungar, skratt och allvar. Bland annat så pratade vi om skolval för våra barn. Viktiga frågor dryftade med riktiga, viktiga vänner. Det är en fantastisk gåva, detta med att kunna dela flams och allvar, ironi och oro med andra som delar samma erfarenheter.


Vår grundplan för Snorpan är att hon ska gå integrerad i en vanlig klass i skolan som ligger alldeles nära där vi bor, men följa särskolans kursplan. Vi tror att hon kommer att behöva någon form av assistent för att det ska fungera. Snorpan har rätt att få utvecklas, trivas med sig själv och sin tillvaro och att få det stöd hon behöver.


Hur Snorpan mår är viktigast, men en annan aspekt som jag har svårt att bortse ifrån är att avdramatisera annorlundaskapet. Snorpan har rätt att gå i en vanlig skola, men man kan också vända på det: Vanliga barn har rätt att få gå i skolan tillsammans med särskilda barn. Hur ska vi annars bryta ner fördomar och rädslor inför det annorlunda?


 
 
Lena

Lena

1 oktober 2008 22:09

Hejsan

Tycker exakt som dig när det avser skolan.

Har tvillingar och nästa höst ska tjejerna börja skolan och jag är nu helt inne på att Linnéa (DS tjejen) ska gå tillsammans med sin syster Agnes och skolan verkar nu också vilja att Linnéa ska gå där också.
En fråga om du vill svara: Om din dotter läser efter särskolans kursplan är hon då också inskriven i särskolan eller kan man läsa efter denna kursplan ändå?

/Lena


http://tjejernatva.blogspot.com

 
Ingen bild

Mamma L

1 oktober 2008 22:22

Hej Lena!
Tack för din kommentar. Jag är inte så haj på det där med skolans regler ännu, men jag tror att det innebär att Snorpan kommer att vara inskriven i särskolan. Om man kan läsa efter den kursplanen utan att vara inskriven vet jag inte, men jag tror inte att man får det. Grundskolan är ju obligatorisk och om man inte blir berättigad till/väljer att bli inskriven i särskolan så tror jag att man är hänvisad till vanliga läroplanen, men säker är jag inte.

Har vi möjligtvis träffats? På releasparty för "Välkommen älskade barn"? Jag har varit inne på din blogg några gånger om du är den jag tror att du är;-)

/Mamma L

 
Lena

Lena

2 oktober 2008 09:46

Hejsan

Ja vi (hela familjen) var på releasparty och vi är också med i boken (Linnéa och Agnes tvillingar).
När det avser skolan ska vi i mitten på denna månad träffa skolans vise rektor på dagis för att prata om Linnéas skolgång och då hoppas vi få svara på många frågor inför skolstarten (förskoleklass starten alltså).
Vi ska starta med den vanliga skolan sedan får vi se vad som händer.
Ja jag har en blogg om tjejerna på adressen http://tjejernatva.blogspot.com/.
Idag ska vi till HAB för vi gör just nu ett utvecklingstest på Linnéa, ska blir intressant och också lite skrämmande när vi får resultatet.
Men vi gör det för att veta vad vi behöver träna mer på.

/Lena

http://tjejernatva.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av snorpanspiggen - 15 januari 2011 00:18

Spiggen vet att jag är vansinnigt förtjust i practical jokes, det är ett intresse vi delar. Och idag fick jag ett nytt, hett tips som jag ska prova på måndag, av den lille kanaljen:   ”Mamma, om du tar på dig min hatt, då blir du så snygg, ...

Av snorpanspiggen - 10 januari 2011 19:20

Spiggen formligen suger i sig nyheter. Han är nyfiken på allt, frågar om allt, hittar på experiment och smakar på vuxenmat och framför allt smakar han på vuxna ord.     Nya älsklingsrätten är pilgrimsmusslor.     Och idag när vi rensade b...

Av snorpanspiggen - 14 december 2010 21:36

I morse klev Snorpan fram till spegeln i hallen med ett stort pappersark och en tuschpenna i handen, varpå mamman förtjust utropar:   "Åh Snorpan, är du konstnär?!"   Snorpan:   "Näe, jag är snorig." ...

Av snorpanspiggen - 11 december 2010 21:27

Jag borde ha fått föraningar redan när jag hämtade Spiggen på förskolan och det ramlade ut tre bruna kluttar ur hans ena byxben...   ...Men inte... Jag ropade högt när jag hjälpte honom hemma på toaletten och bruna klumpar i diverse storlekar flö...

Av snorpanspiggen - 15 september 2010 17:27

Igår runt middagsbordet, ätandes pyttipanna frågade Snorpan:   ”Var är rödbetorna?” ”Det har vi inga, de är slut. Gillar du rödbetor?” ”Ja, och killar…”   Såklart. ...

Ovido - Quiz & Flashcards