Alla inlägg den 1 oktober 2008

Av snorpanspiggen - 1 oktober 2008 16:37

Get It Down; 31 for 21

Jag har ofta fått frågan om det finns olika grader av Downs syndrom. Snorpan verkar ha det så lindrigt…


Jag tycker om att få frågor om Snorpan och om Downs och jag tycker om att svara. Den som bara har väntat sig ett kort svar av mig kan nog ha kommit att ångra sig…


Det är härligt att kunna svara att precis som vi, som räknar oss som normala, kan vara väldigt olika, så kan personer med Downs syndrom också vara väldigt olika varandra.


En läkare sa en gång till mig att skillnaderna inom den grupp av människor som har Downs syndrom är större än skillnaden mellan alla med Downs som grupp betraktade och alla ”normala” som grupp betraktade.

Han sa inget om att skillnaderna inom gruppen ”normala människor” på samma sätt skulle vara större än skillnaden mellan grupperna vid en jämförelse. Jag får nog ta och diskutera det med Pappa P, han brukar se kristallklart på den typen av frågor.

Ovido - Quiz & Flashcards