Alla inlägg den 26 oktober 2008

Av snorpanspiggen - 26 oktober 2008 00:14

Get It Down; 31 for 21

Idag har det hänt. Jag har berättat för Snorpan om vad det är, vad det heter, det som gör att hon är speciell. Det skedde i en väldigt vardaglig situation. Hon satt nämligen på toaletten.  


Ända sedan Snorpan var bebis har hennes pottstunder varit gemenskaps stunder. Vi har tittat i teckenböcker, läst sånger och pratat. I vårt nya hem har vi en liten extratoa under trappan och där satt vi idag och språkades vid. Hon på pottan och jag precis nedanför hennes fötter med ryggen mot väggen.  


”Vet du att du är speciell?” frågade jag.

”Inte spesell!” svarade Snorpan.

”Jo, du är speciell. Får jag prata lite om det som gör att du är speciell?” undrade jag.

”Pappa prata!” tyckte Snorpan.

”Vi kan prata tillsammans.” bestämde Pappa P.

”Du vet ju att det är många som vet vem du är, och många som tycker om dig, men vet du vad det heter som gör att du är speciell? Får jag prata om det som gör att du är speciell?” frågade jag.

”Det som gör att du är speciell heter Downs syndrom!”

”Dassynrom!” sa Snorpan glatt.

”Du har en extra liten krumelur!” sa Pappa P.

”Inte kjummelu!” sa Snorpan.

”Du har Downs syndrom och det är det som gör att du är speciell!”.  


Ungefär så här gick samtalet till och det kändes otvunget och inte alls laddat. Det blev en  mysig stund där vi lyckades få det att kännas som en alldeles vanlig vardagskonversation. Det viktigaste är att nu har Snorpan hörd ”det” och hon har hört det från oss föräldrar. Vi kommer att behöva prata om det igen och då är det skönt att det första steget är taget.


Skapa flashcards