Alla inlägg den 31 oktober 2008

Av snorpanspiggen - 31 oktober 2008 20:47

Get It Down; 31 for 21

Då trodde jag:
  • Att föräldrar till barn med Downs syndrom ständigt hade en mössa av sorg nedtryckt över tankar och känslor.
  • Att barn med Downs syndrom var i sin egen värld och svåra att nå.
  • Att Snorpan med sitt funktionshinder skulle hindra mig ifrån att vara den jag ville vara och bli.

  Idag upplever jag:
  • En djup glädje över att få vara mamma till två små barn, så lika, men ändå så olika när det gäller förutsättningar och personligheter.
  • En kommunikation med ord, men också bortom ord med Snorpan. Hon är både väldigt närvarande, inkännande och uttrycksfull.
  • Att Snorpans annorlundaskap har utmanat mig i att våga utvecklas till att bli ännu mera jag och ett tryggare jag.

  


När jag ser hur jag tänkte, så förstår jag att jag bör vara ödmjuk inför andras strävan att ”säga rätt”, och att jag bör vara öppen så att alla frågor, även de tystaste undringar, kan få svar.



Det går nog inte att fullt förstå hur det är, utan att själv göra resan, allas resor kan ju dessutom vara så olika, men jag hoppas få fortsätta berätta om hur det kan vara. Hur det är för mig. Livet är spännande, ingenting är givet.


Skapa flashcards