Direktlänk till inlägg 18 november 2008

Dinner at Biblos

Av snorpanspiggen - 18 november 2008 21:59

Ännu en eftermiddag på ”böckeliteket” är till ända. Sollentuna bibliotek är verkligen den perfekta lekplatsen. Massor av handdockor för Snorpan att spela teater med. Hattar och masker för Spiggen att klä ut sig med. Dessutom är en stor röd sportbil, som Spiggen bara älskar att ratta, placerad mitt på barnavdelningen. Lägg till ett oändligt utbud av spännande böcker och lyckan är gjord.

  

Det är härligt att vara där med Snorpan (och Spiggen förstås) och att få visa vilket vanligt liv vi lever med henne. Jag hoppas att det bidrar till att avdramatisera synen på barn med Downs syndrom att vi är där, där alla andra är. Själv slog det mig faktiskt inte förrän jag satte mig ned här hemma för att skriva, att ganska många idag kanske har reflekterat över att ”Det var ett barn med Downs syndrom på biblioteket.”. Förhoppningsvis såg de mer än så … ett barn som lekte självständigt, sjöng, pratade och var mycket tillfreds med sig själv.


Det finns, förutom just biblioteket, ett enda mysigt ställe i Sollentuna centrum, och det är Café Biblos som nästan har vuxit ihop med biblioteket. Ett café i anslutning till ett bibliotek i förorten låter kanske inte så upphetsande, men Biblos är fantastiskt. Inga delicatobollar eller blaskiga kaffeslattar där, utan riktigt härliga bakverk, underbar foccatia och gott illy-kaffe. Och … en personal söt som socker. Barnens pannkakor kom på nolltid med ett stort, varmt leende ... Måste helt enkelt göra lite reklam … http://www.sollentuna.se/lokalt/journalen/2007/8/gott.htm .

 
 
ewa

ewa

19 november 2008 08:43

Åh, vad glad jag blir att du och dina barn gillar vårt bibliotek och Biblos. Jag ska dela med mig av dina härliga tankar på vårt morgonmöte idag. Jag håller verkligen med om det du skriver om Biblos personal. De är helt fantastiska. Självklart får du länka till min blogg. Hoppas vi ses nån gång op bibblan. :-)

http://ewas.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av snorpanspiggen - 15 januari 2011 00:18

Spiggen vet att jag är vansinnigt förtjust i practical jokes, det är ett intresse vi delar. Och idag fick jag ett nytt, hett tips som jag ska prova på måndag, av den lille kanaljen:   ”Mamma, om du tar på dig min hatt, då blir du så snygg, ...

Av snorpanspiggen - 10 januari 2011 19:20

Spiggen formligen suger i sig nyheter. Han är nyfiken på allt, frågar om allt, hittar på experiment och smakar på vuxenmat och framför allt smakar han på vuxna ord.     Nya älsklingsrätten är pilgrimsmusslor.     Och idag när vi rensade b...

Av snorpanspiggen - 14 december 2010 21:36

I morse klev Snorpan fram till spegeln i hallen med ett stort pappersark och en tuschpenna i handen, varpå mamman förtjust utropar:   "Åh Snorpan, är du konstnär?!"   Snorpan:   "Näe, jag är snorig." ...

Av snorpanspiggen - 11 december 2010 21:27

Jag borde ha fått föraningar redan när jag hämtade Spiggen på förskolan och det ramlade ut tre bruna kluttar ur hans ena byxben...   ...Men inte... Jag ropade högt när jag hjälpte honom hemma på toaletten och bruna klumpar i diverse storlekar flö...

Av snorpanspiggen - 15 september 2010 17:27

Igår runt middagsbordet, ätandes pyttipanna frågade Snorpan:   ”Var är rödbetorna?” ”Det har vi inga, de är slut. Gillar du rödbetor?” ”Ja, och killar…”   Såklart. ...

Ovido - Quiz & Flashcards