Alla inlägg den 7 januari 2009

Av snorpanspiggen - 7 januari 2009 23:17


Jag borde sammanfatta 2008, skriva något klokt och givande här, men en gnutta skrivkramp har lägrat mig. På något mystiskt, sentimentalt sätt så vill jag ge er som hälsar på här, några varma ord att bära som en mjuk och varm luva över hjärnbarken. Det känns bara så ansvarsfullt…

  

Om jag ändå ska sammanfatta, kort, vad det har givit mig att få Snorpan till dotter, att få ett barn som så totalt skiljer sig ifrån vad jag hade önskat mig, men ändå är precis det barnet, så blir det så här:


Den dag i mitt liv som jag har upplevt mest ångestförlamande, var den dagen då Snorpan delgavs misstanke om Downs syndrom. Dagarna som följde var svåra. Jag trodde aldrig att jag skulle bli glad på djupet igen. Det första året var som att leva i en studsboll – tvära kast mellan himmel och golv, men jag vill inte vara utan en enda av de erfarenheterna. Jag har lärt mig att jag klarar större utmaningar än jag hade anat. Jag har lärt mig att det vassaste mörker kan öppna mig för nya möjligheter. Ur mitt mörker växer mitt mod. Från mitt mörker kan jag hoppa högt. 


På det vardagliga planet har den senaste veckan varit så lugn, så lugn. Alla har varit friska och alla har sovit gott om nätterna. Ett bedrägligt lugn misstänker jag. Får det vara så här lättflytande i en småbarnsfamiljs tillvaro? Imorgon börjar barnen på dagis igen och då kommer det säkert lite spännande bacillusker och gäckar oss.

Skapa flashcards