Direktlänk till inlägg 8 februari 2009

Snorpan gäst på Spiggens kalas

Av snorpanspiggen - 8 februari 2009 11:32

Igår hade Spiggen sitt treårskalas för några dagiskompisar och grannbarnen. Det hela förlöpte helt konfliktfritt och alla hade roligt.

  

När alla barn hade åkte hem och vi landade en stund i soffan så dök plötsligt minnet av ett ögonblick från Snorpans första levnadstid upp: De sekunder då vi fick beskedet om att hon nog hade Downs syndrom. Jag mindes, liksom utifrån, hur jag mådde då. Vad jag tänkte och kände och hur det var som om all stabilitet i livet rycktes undan.

  

När jag satt där i soffan och mindes, så växlade jag åter över till tiden nu. Hur härligt Spiggens kalas hade varit. Hur Snorpan var helt på det klara med att det var Spiggens kalas, att det bara var Spiggen som fick paket och att det var för att han snart fyller 3 år.


Kontrastfyllda tankar. Först ett litet knyte som jag inte vågade tro att jag någonsin skulle nå och få kontakt med, som jag tvivlade på att jag skulle kunna älska. Sedan den djupt älskade, omtänksamma och förståndiga storasystern som deltar precis som de andra gästerna på sin lillebrors kalas. Och det är samma flicka i båda tankarna. Tänk att relationen till ett barn kan rymma så mycket.  
 
Ingen bild

Jessica

11 februari 2009 09:53

Hej Linda!
Jag läser just nu en kurs som heter "Specialpedagogik, sociala strukturer, grupper och kulturer". I kursen ingår en bok som heter Stigma. Den handlar om hur människor som avviker pga fysiska handikapp, psykiska funktionshinder eller p g a etnisk bakgrund avviker från det normala och hur samhället och skolan bemöter det. Intressant och lärorikt. Jag tänkte på din Elsa då...Vet du om att du har glömt dina solglasögon hos mig och ett hårspänne som är Elsas? Vi får väl se när jag kan lämna det till dig. Byxorna som Elsa fick låna får du gärna använda till henne. Alice fick dem av mormor i present, men hon vägrar använda dem till mitt förtret (jag tycker de är jättefina). I morgon åker jag och Alice tåg till Göteborg för att hälsa på Karin med familj. Tänker på dig! Kram från Jessica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av snorpanspiggen - 15 januari 2011 00:18

Spiggen vet att jag är vansinnigt förtjust i practical jokes, det är ett intresse vi delar. Och idag fick jag ett nytt, hett tips som jag ska prova på måndag, av den lille kanaljen:   ”Mamma, om du tar på dig min hatt, då blir du så snygg, ...

Av snorpanspiggen - 10 januari 2011 19:20

Spiggen formligen suger i sig nyheter. Han är nyfiken på allt, frågar om allt, hittar på experiment och smakar på vuxenmat och framför allt smakar han på vuxna ord.     Nya älsklingsrätten är pilgrimsmusslor.     Och idag när vi rensade b...

Av snorpanspiggen - 14 december 2010 21:36

I morse klev Snorpan fram till spegeln i hallen med ett stort pappersark och en tuschpenna i handen, varpå mamman förtjust utropar:   "Åh Snorpan, är du konstnär?!"   Snorpan:   "Näe, jag är snorig." ...

Av snorpanspiggen - 11 december 2010 21:27

Jag borde ha fått föraningar redan när jag hämtade Spiggen på förskolan och det ramlade ut tre bruna kluttar ur hans ena byxben...   ...Men inte... Jag ropade högt när jag hjälpte honom hemma på toaletten och bruna klumpar i diverse storlekar flö...

Av snorpanspiggen - 15 september 2010 17:27

Igår runt middagsbordet, ätandes pyttipanna frågade Snorpan:   ”Var är rödbetorna?” ”Det har vi inga, de är slut. Gillar du rödbetor?” ”Ja, och killar…”   Såklart. ...

Ovido - Quiz & Flashcards