Alla inlägg den 15 mars 2009

Av snorpanspiggen - 15 mars 2009 10:07

De närmaste helgerna är Snorpan bjuden på tre olika kalas. Jag minns när hon fick sin första kalasinbjudning. Hon var drygt 2½ år. Jag hade börjat slappna av i vetskapen att Snorpan var accepterad och omtyckt av sina kompisar på förskolan. Den positiva nyfikenheten från de andra barnens föräldrar, som fortfarande rådde, värmde också.

  

När den första kalasinbjudan damp ner i brevlådan började jag ändå att gråta. Min utgångspunkt var, trots allt, att Snorpan var en outsider, att vi inte kunde ta särskilt mycket av ett vanligt småbarnslivet för givet. Jag blev glad, förstås, över att hon blev bjuden, men samtidigt rädd att de andra barnen hade känt sig tvungna att bjuda Snorpan. Det slår mig nu, att det var jag själv, som i tanken, satte begränsningar för Snorpans liv. Mina fördomar om andras fördomar.

  

Det var ingen som kände sig tvungen, de tyckte att det var alldeles självklart att bjuda Snorpan. Vanligheten som jag längtade så hett efter fanns inom räckhåll.


Jag tenderar fortfarande att inte ta något för givet. Jag är rädd att bli besviken. Hellre komma ur underläge och nå oväntade framgångar, än att satsa högt, missa målet och bli besviken. Min strategi har fungerat hittills för vi har varit relativt befriade från fighter, men snart är det dags för skolstart och då kanske det vill till att vässa klorna, men idag räcker det med att åka till affären och köpa mer paketpapper.

Skapa flashcards