Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

Lika lika - lika olika

Av snorpanspiggen - 28 mars 2009 19:36

Gårdagskvällen tillbringade jag tillsammans med sju varma, goa tjejer. Ett gäng som jag aldrig hade fått lära känna om inte Snorpan haft Downs syndrom.  


Det var en lång period i början som jag inte ville befatta mig med andra föräldrar till barn med DS. Jag ville inte bli ”en sån förälder”. En sån där som det är synd om, som ständigt har ett tungt Downs syndrom-ok över axlarna.  


Som tur är, har jag faktiskt inte träffat på någon ”sån mamma”, men många mycket olika mammor med det gemensamt att deras barn alla begåvats med en extra kromosom.  


Det blev mycket barnprat igår, det erkänns, men också matprat, partnerprat, karriärprat och stundtals rätt bullrigt. Som på vilken tjejkväll som helst. Våra barn är självklart speciella. Vart och ett av dem är efter sina jämnåriga kamrater i sin utveckling, men att det skulle finnas ”såna barn”, att alla barn med Downs syndrom skulle kunna klumpas ihop i ett smalt litet fack – icke! I sina personligheter är våra Downbarn, slog det mig igår, väldigt lika sina egna familjer och inte varandra.

 
 
Linda

Linda

29 mars 2009 20:23

Det är så sant så sant. Jag har samma erfarenhet (la länken till just det inlägg i min blogg som handlar om samma sak).

Detta kan inte påpekas tillräckligt ofta.

http://21.appelklyftig.com/#post15

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av snorpanspiggen - 15 januari 2011 00:18

Spiggen vet att jag är vansinnigt förtjust i practical jokes, det är ett intresse vi delar. Och idag fick jag ett nytt, hett tips som jag ska prova på måndag, av den lille kanaljen:   ”Mamma, om du tar på dig min hatt, då blir du så snygg, ...

Av snorpanspiggen - 10 januari 2011 19:20

Spiggen formligen suger i sig nyheter. Han är nyfiken på allt, frågar om allt, hittar på experiment och smakar på vuxenmat och framför allt smakar han på vuxna ord.     Nya älsklingsrätten är pilgrimsmusslor.     Och idag när vi rensade b...

Av snorpanspiggen - 14 december 2010 21:36

I morse klev Snorpan fram till spegeln i hallen med ett stort pappersark och en tuschpenna i handen, varpå mamman förtjust utropar:   "Åh Snorpan, är du konstnär?!"   Snorpan:   "Näe, jag är snorig." ...

Av snorpanspiggen - 11 december 2010 21:27

Jag borde ha fått föraningar redan när jag hämtade Spiggen på förskolan och det ramlade ut tre bruna kluttar ur hans ena byxben...   ...Men inte... Jag ropade högt när jag hjälpte honom hemma på toaletten och bruna klumpar i diverse storlekar flö...

Av snorpanspiggen - 15 september 2010 17:27

Igår runt middagsbordet, ätandes pyttipanna frågade Snorpan:   ”Var är rödbetorna?” ”Det har vi inga, de är slut. Gillar du rödbetor?” ”Ja, och killar…”   Såklart. ...

Skapa flashcards