Alla inlägg under juli 2009

Av snorpanspiggen - 30 juli 2009 10:05


Naturen är en underskattad lekplats. Vid bondgården vi brukar besöka finns en liten berghäll som är precis lagom för barnen att klättra på.

  

Snorpan hade svårt att komma upp på den sluttande sidan av berget och ropade ”Hjäääp!”. Genast var Spiggen där med en hjälpande hand och drog upp henne.

  

Det är så det kommer att bli allt mer, tänkte jag: Hon behöver hjälp och han finns där och får ge hjälpen…

  

Jag hann inte mer än tänka den tanken  förrän det plötsligt var Snorpan, som med ett riktigt krafttag, drog upp Spiggen för samma sluttning.

  

Jag bannar mig själv för att jag aldrig lär mig att inte underskatta Snorpan.



Lek med vatten är ju också en höjdare...

 

Av snorpanspiggen - 23 juli 2009 12:09

Följande dialog utspelade sig mellan mig och Snorpan igår under middagen:   


   ”Downs syndrom!” sa Snorpan  

   ”Vad tänker du när du säger Downs syndrom?”

Snorpan svarade med ett skratt:  

   ”Magnus, Brasse och Eva!”  

   ”Tänker du på Magnus, Brasse och Eva? Men du vet att det är du som har Downs syndrom, eller hur?”  

   ”Ja!”  

   ”Tycker du att det är okej att ha Downs syndrom?”  

   ”Ja!” 


Spiggen:  

   ”Jag tycker också det är okej med ”stromet”!  



Ibland skulle jag kunna ge en förmögenhet för tankarna som rör sig inom de små. Och ibland en förmögenhet för att få gåvan att prata med barnen på ett bra sätt om svåra saker. 

 
Av snorpanspiggen - 16 juli 2009 16:38

Pappa P har varit en skäggprydd man i några månader. Trimmern gick sönder, så det var så det blev. Så kom sommarvärmen och Pappa P rakade av rubbet. När han kom ut från badrummet, slät som en barnrumpa, jublade Snorpan:

  

”Drömprins! Pappa Drömprins!”

  

Ni som har sett Shrek 2 förstår det roliga. För er som inte är invigda, kan jag berätta att ”Drömprins” även kallad ”Drömmis” är en korkad, manlig bimbo som misslyckas med att förföra prinsessan.

  

Om Pappa P liknar sagans Drömprins? Kanske något, men han använder i alla fall inte läppglans med körsbärssmak och han skuttar inte omkring med en ros mellan tänderna.

 
Av snorpanspiggen - 9 juli 2009 15:12

Just detta ögonblick är rofyllt, denna regniga eftermiddag med hela familjen samlad inne.

  

Pappa P läser, läser och läser, Spiggen sover, jag känner mig fylld av inspiration och skriver och skriver.

  

Snorpan har själv valt en skiva med Astrid Lindgrensånger. Hon sitter vid köksbordet och lyssnar och tittar på sig själv i en liten spegel medan hon sjunger. Hon njuter av att se och höra sig själv, känner lust till musiken och spelar ut. Så stolt. Måtte aldrig den stoltheten och självkänslan lämna henne.

 
Av snorpanspiggen - 8 juli 2009 23:25

Snorpan har svårt att förstå och tolka rumsliga begrepp. Det har vi sett och även fått bekräftat av en utvecklingsbedömning som gjorts på HAB. Vi tragglar höger och vänster och visar att lappen ska vara bak på kläderna och försöker guida och träna henne så gott det går i vardagsstressen. Snorpan är inte intresserad av att klä på sig själv för det innebär att vi stör henne i det hon leker just då. Alla sådana avbrott bemöts med bestämda ”Nej!”.

  

Jag tror att motivation är avgörande för oss människor när det gäller att ta in och använda ny kunskap. Snorpan gav mig rätt när hon tog på sig en munkjacka alldeles själv idag. Hon var på sådant humör att hon ville vara duktig och få beröm och vips – då fick hon på sig jackan själv utan problem.

  

Snorpan är helt klart den mest morgonpigga i vår familj och när hon är uppe själv kan det hända grejer. Vi har varit med om landskap byggda av mjöl, salt och vällningpulver, kleinblå krumelurer på skåpsluckor och en hel del annat. Nu senast något jag är mäkta stolt över: Snorpan hade själv tagit på sig två par tajts, två klänningar och två kjolar, allt på rätt plats, och dansade framför sin spegel. Med vilja och motivation kommer man en bra bit.

 
Av snorpanspiggen - 4 juli 2009 23:07

Snorpan är en pappas flicka. Ända sedan hon fick lillebror Spiggen så har det varit så. Hon söker alltid Pappa P s kontakt i första hand. Pappa P är den av oss som jobbar mest, kanske bidrar det också till att han är mest åtråvärd.

  

Den här veckan har det varit min tur att jobba hårt medan Pappa P har varit hemma på sommarlov med Snorpan och Spiggen. Plötsligt, igår, så kom Snorpan och smög intill mig och ville gosa. Trots att pappan fanns alldeles intill. En lång stund satt hon i mitt knä och gosade näsa och myste. Jag har saknat att bli vald, av Snorpan,  på det sättet, men om jag först måste hålla mig undan för att sedan få mysa, då blir nog Pappa P nummer ett igen, för efter sommaren så fortsätter vi i våra vanliga spår…

  

… men först fyra lediga veckor tillsammans hela familjen. Inga stora planer, bara träffa människor vi tycker om, äta gott och cykla omkring och vara fria från vardagsplikter.

 
Skapa flashcards