Alla inlägg den 13 augusti 2009

Av snorpanspiggen - 13 augusti 2009 22:57

Orden rinner ur Spiggen. Nya ord och uttryck varje dag. Fortfarande är vi vana vid att nöta länge och att väldigt konkret koppla ord till ting och begrepp för att hjälpa Snorpan att utöka sitt talade ordförråd.


För Spiggen verkar språket nästan växa inifrån. Hans språkutveckling är förstås helt normal, men för oss är det en fascinerande nyupptäckt hur otroligt snabbt han snappar ord och sammanhang. Uppmaning från Spiggen idag: "Du ska måla din mun! Jag tycker om rosa."


På en och samma gång slås jag av hur oväntat bra det ändå går för Snorpan att kommunicera. Hur hon kompenserar många svårigheter med ett väl utvecklat minne för bland annat texter. Just nu kör vid Ted Gärdestad i bilen. Första låten är på engelska: ”I’d rather write a symphony”. Jag lär mig aldrig mer än första raden. Men Snorpan kan, så med hennes hjälp fixar jag halva första versen. Märkligt. Jag förstår inte vad hon hänger upp alla ljuden på i sitt minne.


Ovido - Quiz & Flashcards