Direktlänk till inlägg 26 augusti 2009

Möten

Av snorpanspiggen - 26 augusti 2009 17:39

Igår hade jag ett kort, men väldigt trevligt samtal på förskolan med en av de nya barnens pappa. Ett vardagligt samtal, ett sådant som jag för fem år sedan inte trodde att jag någonsin skulle få uppleva: Pappan såg det som självklart att Snorpan och hans lilla K kunde bli klasskamrater framöver.


Nästan varje gång jag har ett framtidssamtal med en annan förälder, förundras jag över hur ingen verkar vara rädd för att prata med mig. Ingen verkar vara rädd för att säga fel saker.  


Jag hade nog förväntat mig att ganska många skulle undvika att prata framtid med mig av rädsla för att säga något olämpligt. Istället möter jag mängder av modiga, nyfikna människor som inte darrar ens med blicken när de ser att Snorpan har Downs syndrom. Människor som gör mig glada!

 
 
Helena

Helena

26 augusti 2009 21:36

Åh, det låter härligt. Men jag tror det har mycket att göra med vad du själv sänder ut för signaler. Är du trygg i situationen så märker andra det. Jag har själv bra och mindre bra dagar fortfarande kring Lilla L:s diagnos. Och jag märker såväl hur bemötandet från andra styrs helt av hur jag själv känner mig och vad jag utstrålar just den dagen. Vissa dagar känns hennes diagnos inte som något problem alls och vissa dagar leder den till oro. Förstår du vad jag menar?

Kram Helena

http://lillaell.blogspot.com

 
Mamma L

Mamma L

26 augusti 2009 22:02

Det ligger nog en hel del i det du skriver. Lilla L är ju så liten ännu och tänker jag tillbaka på när Snorpan var runt ett år så minns jag det som att jag verkligen fick ladda mentalt varje gång vi gick till tex öppna förskolan eller babysång. Som tur är fick jag alltid (vad jag minns) positiv och lagom nyfiken respons som förstås sporrade mig att släppa allt mer på spänning och kontroll. Första året med Snorpan var en berg- och dalbana för mig känslomässigt också. Knasigt nog så vågade jag inte tro att det var äkta och på riktigt när jag var glad. Numera, trots eller tackvare DS, så är jag en gladare människa än jag någonsin har varit tidigare. Jag har alltid varit en liten dysterkvist, så det tycker jag verkligen är rätt konstigt. Just nu förtränger jag att vi borde ta tag i skolstarten ordentligt och sådana där administrativa grejer är det enda kvarvarande tunga med DS för mig nu.

Kram Linda

http://snorpanospiggen.bloggagratis.se

 
Grodansmamma

Grodansmamma

26 augusti 2009 22:46

Vilket fint omslag Åsas doktorsavhandling har!

http://www.grodansmamma.blogspot.com

 
Honungspojkens mamma

Honungspojkens mamma

27 augusti 2009 00:26

Hej! Jag har suttit och läst och läst om lilla Snorpan som är så söt! Vad underbart med bra och naturliga möten med andra föräldrar. Det gör så mycket, hur man blir bemött av omgivningen.

Och vad otroligt fint du skriver! Jag blev väldigt berörd av DN-artikeln... Nu har jag inte läst hela din blogg, (så du kanske har skrivit om det) men jag blev lite nyfiken på hur det går att skriva din bok..?

Kram

http://www.honungspojken.blogspot.com

 
caroline

caroline

27 augusti 2009 09:20

härligt att läsa om sådana bemötande. det låter betryggande inför framtiden, hoppas vi får känna likadant då det är den stunden man funderar mest på. trevligt med ännu en smålänning, kanske våra vägar korsars någon gång, om inte annat med lite planering :)
ha det bäst!
kram carro från vardagspussel

http://www.vardagspussel.blogspot.com

 
Mamma L

Mamma L

27 augusti 2009 10:57

Grodansmamma: Pappa P fick äran att formge omslaget till Åsas avhandling. Ska ni månne på disputationsmiddagen nästa lördag? Kanske vi ses?

När det gäller "min bok" så går jag som katten kring het gröt. Det är många beslut om hur jag ska skriva som jag inte har fattat än, ändå vet jag att det bara är jag som kan göra det. Jag är nog rädd både för att lyckas och att misslyckas ... i alla fall så har jag precis i dagarna påbörjat en 50% distanskurs som heter "Skriv klar din roman". Lite deadlines kanske gör susen.

Kram

http://snorpanospiggen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av snorpanspiggen - 15 januari 2011 00:18

Spiggen vet att jag är vansinnigt förtjust i practical jokes, det är ett intresse vi delar. Och idag fick jag ett nytt, hett tips som jag ska prova på måndag, av den lille kanaljen:   ”Mamma, om du tar på dig min hatt, då blir du så snygg, ...

Av snorpanspiggen - 10 januari 2011 19:20

Spiggen formligen suger i sig nyheter. Han är nyfiken på allt, frågar om allt, hittar på experiment och smakar på vuxenmat och framför allt smakar han på vuxna ord.     Nya älsklingsrätten är pilgrimsmusslor.     Och idag när vi rensade b...

Av snorpanspiggen - 14 december 2010 21:36

I morse klev Snorpan fram till spegeln i hallen med ett stort pappersark och en tuschpenna i handen, varpå mamman förtjust utropar:   "Åh Snorpan, är du konstnär?!"   Snorpan:   "Näe, jag är snorig." ...

Av snorpanspiggen - 11 december 2010 21:27

Jag borde ha fått föraningar redan när jag hämtade Spiggen på förskolan och det ramlade ut tre bruna kluttar ur hans ena byxben...   ...Men inte... Jag ropade högt när jag hjälpte honom hemma på toaletten och bruna klumpar i diverse storlekar flö...

Av snorpanspiggen - 15 september 2010 17:27

Igår runt middagsbordet, ätandes pyttipanna frågade Snorpan:   ”Var är rödbetorna?” ”Det har vi inga, de är slut. Gillar du rödbetor?” ”Ja, och killar…”   Såklart. ...

Ovido - Quiz & Flashcards