Alla inlägg under december 2009

Av snorpanspiggen - 15 december 2009 22:02

Det är inte så länge sedan jag satt, halvt uttråkad, och spelade småbarnsspel på datorn för att roa Snorpan och Spiggen. Jag tänkte att jag kanske skulle kontakta habiliteringen för att få en specialmus ordinerad till Snorpan så att hon skulle kunna prova att använda datorn själv.


Som så ofta förr, så var jag steget efter … En dag gick vi in på Myror i brallans hemsida (Häng med till skogen) där man bland annat kan ”gissa bajset” och bläddra i ”Djurboken”.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31054&lid=puff_675612&lpos=lasMer

Och väl där, i skogen, så tog Snorpan kommandot och visade att hon minsann redan vet hur man hanterar en laptop med touch-pad.


Dessutom kan Snorpan och Spiggen sitta tillsammans en lång stund och turas om att spela utan att bli osams, eller – de kunde det idag i alla fall. Imorgon är en ny dag.

Av snorpanspiggen - 9 december 2009 21:54

Redan nu är det dags för förskolan att ”söka pengar” för resurspedagog till Snorpan nästa läsår. Gissa om jag blev förvånad när jag möttes av en tårögd förskolechef B här om dagen.


B tyckte att det var svårt att skriva ansökan där hon var tvungen att framhäva Snorpans svårigheter och betona det besvärliga för att: “Det är ju en människa.”


B’s inställning är guld värd för oss, hon är en av alla pålitliga människor som vill oss väl i nätverket runt Snorpan.


Vi har förresten bestämt oss för att låta Snorpan gå kvar på förskolan ytterligare ett år. Då kommer hon som sexåring att gå i en stor grupp där alla de andra barnen är fem. Det var inget lätt beslut, men vi tror att det kommer att vara det bästa för Snorpan. Kanske skriver jag mer om detta framöver.

Av snorpanspiggen - 9 december 2009 21:39

Leka livet

Hur blir barn med funktionsnedsättningar delaktiga i leken på en förskola? För att få ett bra samspel mellan samtliga barn i gruppen tar pedagogerna hjälp av professor Ulf Jansson som forskar kring inkludering och exkludering i förskolebarns lekar. Kl 18:00 Svt2

Även i SVT1 11/12

Skapa flashcards