Alla inlägg den 7 mars 2010

Av snorpanspiggen - 7 mars 2010 21:00

I fredags stod det ungefär så här i Snorpans dagbok:


Idag kom J, jätteglad, och sa att han hade fått en ny vän, och det var Snorpan. De lekte tillsammans och satt sedan bredvid varandra och åt frukt.”


J är en jämnårig pojke på Snorpans förskoleavdelning ”Upptäckarna”.


Ibland vill jag vara den där flugan på väggen … men jag får nöja mig med dessa underbara lappar som följer med Snorpans dagbok. Det bor mycket framtidshopp i dem och jag tänker med tillförsikt på att J och de andra barnen kanske kommer att minnas Snorpan om 10 – 20 år och säga:


”När jag gick på förskolan så hade jag en kompis som hade Downs syndrom.”


eller…


”Jag känner en tjej som har Downs syndrom.”


eller ännu hellre:


”Jag har en kompis som har Downs syndrom.”



Det kommer med största sannolikhet inte att bli lika lätt för Snorpan som för andra barn att hitta kompisar genom livet, men jag tror på att vara med där andra i omgivningen finns med: Gå till Biblioteket, titta på när lokala fotbollslaget spelar, gå på vanliga skolan och fritids nära där vi bor.


Jag tror på tryggheten i att många, även sådana vi egentligen inte känner, kommer att känna till Snorpan. På förskolan vet alla vem Snorpan är och jag tror att det är ett skydd för henne att alla vet och att det är helt öppet att hon är speciell. Öppenhet lämnar inget utrymme för tissel och tassel, så öppenhet gillar vi.

Skapa flashcards