Direktlänk till inlägg 1 oktober 2008

En lindrig släng av Downs?

Av snorpanspiggen - 1 oktober 2008 16:37

Get It Down; 31 for 21

Jag har ofta fått frågan om det finns olika grader av Downs syndrom. Snorpan verkar ha det så lindrigt…


Jag tycker om att få frågor om Snorpan och om Downs och jag tycker om att svara. Den som bara har väntat sig ett kort svar av mig kan nog ha kommit att ångra sig…


Det är härligt att kunna svara att precis som vi, som räknar oss som normala, kan vara väldigt olika, så kan personer med Downs syndrom också vara väldigt olika varandra.


En läkare sa en gång till mig att skillnaderna inom den grupp av människor som har Downs syndrom är större än skillnaden mellan alla med Downs som grupp betraktade och alla ”normala” som grupp betraktade.

Han sa inget om att skillnaderna inom gruppen ”normala människor” på samma sätt skulle vara större än skillnaden mellan grupperna vid en jämförelse. Jag får nog ta och diskutera det med Pappa P, han brukar se kristallklart på den typen av frågor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av snorpanspiggen - 15 januari 2011 00:18

Spiggen vet att jag är vansinnigt förtjust i practical jokes, det är ett intresse vi delar. Och idag fick jag ett nytt, hett tips som jag ska prova på måndag, av den lille kanaljen:   ”Mamma, om du tar på dig min hatt, då blir du så snygg, ...

Av snorpanspiggen - 10 januari 2011 19:20

Spiggen formligen suger i sig nyheter. Han är nyfiken på allt, frågar om allt, hittar på experiment och smakar på vuxenmat och framför allt smakar han på vuxna ord.     Nya älsklingsrätten är pilgrimsmusslor.     Och idag när vi rensade b...

Av snorpanspiggen - 14 december 2010 21:36

I morse klev Snorpan fram till spegeln i hallen med ett stort pappersark och en tuschpenna i handen, varpå mamman förtjust utropar:   "Åh Snorpan, är du konstnär?!"   Snorpan:   "Näe, jag är snorig." ...

Av snorpanspiggen - 11 december 2010 21:27

Jag borde ha fått föraningar redan när jag hämtade Spiggen på förskolan och det ramlade ut tre bruna kluttar ur hans ena byxben...   ...Men inte... Jag ropade högt när jag hjälpte honom hemma på toaletten och bruna klumpar i diverse storlekar flö...

Av snorpanspiggen - 15 september 2010 17:27

Igår runt middagsbordet, ätandes pyttipanna frågade Snorpan:   ”Var är rödbetorna?” ”Det har vi inga, de är slut. Gillar du rödbetor?” ”Ja, och killar…”   Såklart. ...

Ovido - Quiz & Flashcards